نشانه و اثر رجاء - صدای وحی
ساعت 3:11 عصر چهارشنبه 85/2/6 اغلب آثارى که براى خوف برشمردیم، وقتى پدید مىآیند که خوف و رجاء با هم در دل بنده جمع باشد. در نتیجه مىتوان رجاء را نیز بخشى از علت آنها معرفى کرد. ولى مهمترین اثر مشترک خوف و رجاء عمل است. این اثر چنان مهم است که هر کس مدعى رجاء یا خوف شود و این اثر در او پدیدار نشود ادعایش نادرست است. امیرالمؤمنین علی علیه السلام در نهج البلاغه مىفرمایند: به گمان خود دعوى دارد که به خدا امیدوار است. به خداوند بزرگ و بلند مرتبه، که دورغ گوید، پس چرا امیدوارى او در کردارش پدیدار نیست؟ هر که امیدوار است امید او در کردارش آشکار است. از امام صادق علیه السلام نیز روایت شده است: کسى که امید چیزى را دارد براى آن مىکوشد و کسى از چیزى مىهراسد از آن مىگریزد. کسى که امید به رحمت و مغفرت خدا دارد، بخشایش گناهان را امید مىبرد و حتى امیدوار است که خداوند سیئات او را به حسنات بدل کند. او پروردگار مهربان را کریم العفو مىشناسد. کریم العفو خداوندى است که در او کرامت و بزرگوارى افزون بر بخشایش گناهان، خطاى خطاکاران را در شمار کارهاى نیک قرار مىدهد و کاستى هاى بندگان را براى رسیدن به مقامات بلند جبران مىنماید. در خاتمه باید بر این نکته تأکید کرد که هیچ یک از خوف و رجاء نباید به میزانى باشند که آثار مثبت آنها از میان برود.
¤ نویسنده: مهدی آذرنگین
|
صفحه نخست
:: بازدید امروز ::
:: کل بازدیدها ::
::فهرست::آرشیو ::
امید به خدا و زندگی
:: لینک به وبلاگ ::
:: اوقات شرعی ::
:: یاران الهی::
:: خبرنامه وبلاگ ::
:: موضوعات وبلاگ ::
|